inav вход в меню osd

Как настроить OSD Betaflight

inav вход в меню osd. Смотреть фото inav вход в меню osd. Смотреть картинку inav вход в меню osd. Картинка про inav вход в меню osd. Фото inav вход в меню osd

Что такое OSD Betaflight?

Вы также можете использовать меню OSD для изменения PID квадрокоптера, фильтры и других настроек. В этой статье я расскажу, что такое Betaflight OSD, что оно делает и как его настроить.

Betaflight OSD против MinimOSD (MWOSD)

Betaflight OSD проще и лучше, чем MinimOSD:

Хотя сейчас MinimOSD уже довольно хорошо развит и тоже имеет графическую оболочку и схожие характеристики.

Какие полетные контроллеры поддерживают Betaflight OSD

Не все полетные контроллеры с интегрированным OSD поддерживают Betaflight OSD, на некоторых требуется дополнительно ПО для настройки OSD.

На сегодня, Betaflight OSD поддерживают такие полетники: Matek F405, DYS F4 Pro, Kakute F4, Omnibus F4 и Betaflight F3.

Настройка Betaflight OSD

Настройка Бетафлайт ОСД очень простая, далее я расскажу как и что настроить.

Сначала убедитесь, что у вас последняя прошивка у контроллера полета, так как OSD поддерживается в прошивках Betaflight V3.1 и новее.

Если в вашем полетнике уже интегрирован OSD чип, просто подсоедините камеру и видеопередатчик в соответствующие порты.

Ниже пример, как подсоединить камеру и передатчик к полетному контроллеру DYS F4 Pro FC, камера коннектится к «Vin», а передатчик к «Vout»:

Теперь подсоединитесь к Betaflight Configurator, перейдите во вкладку Configuration и включите OSD:

После этого перейдите во вкладку OSD, чтобы приступить к настройке:

Что может быть проще этого интерфейса? Просто включайте и выключайте нужные для отображения данные.

Video Format — выберите PAL или NTSC, в зависимости от того, в каком режиме работает ваше FPV камера. Если вы не знаете, в каком режиме работает камера, поставьте AUTO, программа сама выберет нужный формат для работы камеры.

Важная информация: если экран предварительного просмотра в режиме PAL или AUTO, а ваша камера работает в NTSC, данные которые показываются внизу экрана, будут обрезаться, это особенность данного формата, у него более короткий кадр. При использовании формата AUTO, лучше располагать нужные вам данные на середине экрана.

В блоке «Alarm» можно настроить значения RSSI, емкость аккумулятора, время предварительного полета (секундомер) и высоту. Как только данные начнут соответствовать этим цифрам, они начнут мигать на экране шлема или очков.

В окне пред.просмотра можно перетаскивать отображаемые данные как угодно, но не ставьте их слишком близко к краям, потому что они потом могут обрезаться.

Я расположил на экране такую информацию:

Меню Betaflight OSD

Чтобы активировать меню OSD в очках или шлеме, нужно комбинацию движений стиками на пульте:

Газ должен находиться на середине все время настройки!

Чтобы двигать по меню, используйте правый стик на пульте. Чтобы листать — стик вверх или низ, чтобы выбрать пункт меню — стик влево/вправо.

Здесь можно менять PID’ы, фильтры, профили и так далее. Большая часть этих настроек не требует объяснений, если вы уже производили настройки в Betaflight через графический интерфейс вкладки OSD. Но здесь все равно не все есть пункты, некоторые доступны только в самом конфигураторе. После того, как внесете настройки, перейдите в главное меню и нажмите «Save * Reboot«.

Как поменять шрифт в Betaflight OSD

Если вам не нравится шрифт, который показывается на экране, его легко можно поменять в Betaflight Configurator, для этого перейдите во вкладку OSD и там будет внизу кнопка Font Manager:

После выбора нового шрифта, в окне пред.просмотра все равно будет показываться дефолтный шрифт, но в очках и шлеме у вас будет тот, который выбрали, так что не волнуйтесь.

Часто задаваемые вопросы

Почему у меня не отображаются данные с OSD в шлеме?

Проверьте, правильно ли вы указали формат видео, PAL или NTSC, попробуйте поменять местами. Если все равно не работает, проверьте проводку и качество пайки от камеры и передатчика до модуля OSD.

В Betaflight, вкладка Конфигурация, прокрутите вниз, там будет текстовое поле «Craft name», вот туда можете вписывать другое имя.

Источник

Feature Request: OSD Stick Menu System #1753

Comments

moggiex commented Jun 2, 2017

What are your thoughts on adding a basic OSD menu system to change settings using the ele/pitch sticks similar to what is found on a Eagle Tree Vector.

See this video at 9mins 51s to see a visual example:
https://youtu.be/2zebDPa9eec?t=9m51s

The OSD menu can be activated by clicking the mode switch twice quickly, then the menu appears. Almost ALL settings can be changed in the menu system as well, including features on the OSD screen itself.

I have no idea if this is possible or not with iNav, however the ability to tweak the settings using the OSD and the Tx sticks is a simple thing to do as a pilot and comes in handy on the flight line.

Obviously I’m not suggesting a full blown menu system for every setting, but enough to get by with on the flight line with no laptop or bluetooth/phone combo.

I hope that makes sense & I can provide additional screenshots if desired.

The text was updated successfully, but these errors were encountered:

moggiex commented Jun 2, 2017

«Obviously this is a wish list»

The basic settings that I would personally like to see in such a menu and yes I only fly fixed wing 🙂

t413 commented Jul 26, 2017

+1! This has been done for betaflight and is fantastic to use. See video demo and that source code. Something where waypoints could be marked, modes could be entered, and settings could be changed while flying would be spectacular. Just enter loiter, RTL, or just leveling and flip a menu switch.

digitalentity commented Jul 26, 2017

@t413 CMS (menu system) is present and working. It lacks settings for navigation though.

DzikuVx commented Jul 27, 2017

@moggiex just like DigitalEntity wrote, it is there already: Throttle stick mid, Yaw stick left, Pitch stick up, Roll stick centered

brat002 commented Jul 27, 2017

I strongly suggest you to see how this feature is implemented in Pitlab OSD. I guess, it is much convenient.

brat002 commented Jul 27, 2017

https://www.pitlab.com/osd/download/OSD-users_manual.pdf Search by «OSD Menu». It is really awesome way to make changes during flight and don’t interrupt the sticks control.

t413 commented Jul 27, 2017

Great to hear this is at feature-parity with betaflight! I couldn’t find any mention of the OSD menu in documentation or feature lists and haven’t tested it with my Omnibus-F3 board yet.

Should another two issues be opened as feature requests for: 3-pos switch menu navigation / stick override; navigation operations in the menu system?

@brat002 nice example with the pitlab configuration. Another good comparison is the ET Vector. It uses a stick-driven OSD menu like iNav and allows for excellent in-flight configuration. Here’s a great example on youtube (links to at 7:48 in the video).

I personally like the idea of a configurable switch-range option for ‘OSD-Menu’ that would immediately exit when switched off. When on it would allow for the right stick to navigate the menus as usual and hold the RC inputs for those channels in center/previous value. Next step: playing Snake while waypoint navigating.

Источник

INAV 3.0.0 #6968

inav вход в меню osd. Смотреть фото inav вход в меню osd. Смотреть картинку inav вход в меню osd. Картинка про inav вход в меню osd. Фото inav вход в меню osd

Hello and welcome to INAV 3.0.0 Release!

Please carefully read all of this document for the best possible experience and safety.

Get in touch with other pilots, share experiences, suggestions and ask for help on:

Please continue to support developers, for free, by checking out from the following stores after having clicked on the following links:

Your contribution from the past month has been very welcome! Thanks!

Tested and suggested hardware can be found here

Important Notes

F3 Removal

STM32 F3 flight controllers like Omnibus F3 or SP Racing F3 are no longer supported in INAV. If you are still using F3 boards, please migrate to F4 or F7.

The supporting code will be retained for a few more releases, but will not be maintained and is not guaranteed to build or work properly in the future.

Adjustments

There are now separate adjustments for D and CD/FF gains. This breaks compatibility with diff s from previous releases. Check the adjustments tab in the configurator after restoring a diff to makes sure they are set up correctly.

Font update required

The OSD fonts have been improved (@Jettrel) and there are several new symbols. A font file update is required to use the new symbols and avoid an invalid font warning. Upload the updated font of your choosing from the OSD tab.

Upgrading from previous releases

Upgrading from 2.6, 2.6.1

Upgrading from 2.5 or older version

Please follow the instructions on this page.

New targets:

New commands

SettingDescription
imu2Display current status of the Secondary IMU
imu2 fetchGet calibration data from the Secondary IMU
pidConfigure general purpose PID controllers. Refer to docs

Changed Settings

SettingDescription
blackbox_deviceDefault: target
log_levelDefault: ERROR
nav_overrides_motor_stopWhen set to OFF the navigation system will not take over the control of the motor if the throttle is low (motor will stop). When set to OFF_ALWAYS the navigation system will not take over the control of the motor if the throttle was low even when failsafe is triggered. When set to AUTO_ONLY the navigation system will only take over the control of the throttle in autonomous navigation modes (NAV WP and NAV RTH). When set to ALL_NAV (default) the navigation system will take over the control of the motor completely and never allow the motor to stop even when the throttle is low. This setting only has an effect on NAV modes which take control of the throttle when combined with MOTOR_STOP and is likely to cause a stall if fw_min_throttle_down_pitch isn’t set correctly or the pitch estimation is wrong for fixed wing models when not set to ALL_NAV
nav_rth_climb_firstNew: ON_FW_SPIRAL
platform_typeDefault: MULTIROTOR
receiver_typeDefault: target
rssi_sourceDefault: AUTO

New Settings

Removed settings

SettingDescription
gyro_sync
nav_landing_speedreplaced by nav_land_minalt_vspd and nav_land_maxalt_vspd

Renamed settings

Old nameNew name
gyro_lpf_hzReplaced with gyro_main_lpf_hz
gyro_lpf_typeReplaced with gyro_main_lpf_type
gyro_stage2_lowpass_hzReplaced with gyro_anti_aliasing_lpf_hz
gyro_stage2_lowpass_typeReplaced with gyro_anti_aliasing_lpf_type
mc_airmode_thresholdairmode_threshold
mc_airmode_typeairmode_type
osd_artificial_horizon_max_pitchosd_ahi_max_pitch
osd_artificial_horizon_reverse_rollosd_ahi_reverse_roll

New drivers and protocols

New features

Turtle mode aka Flip Over after crash (@kernel-machine)

INAV now has a «Turtle Mode».

WP mission sealevel altitude datum (@breadoven)

Prior to inav 3.0, mission waypoint altitudes are relative the arming location. It is now possible to define waypoints with absolute (AMSL) altitude, making the mission independent of the arming location. See the inav wiki for details (WP paramater 3 )

WP Mission Landing Elevation Setting (@breadoven)

The relative / absolute ground altitude of a LAND waypoint may be set as WP paramater 2 (m). See the inav wiki for details.

DShot Beeper (@harry1453)

Nothing to add. If DSHOT is enabled, DSHOT beeper will be used.

RC via MAVLink & MAVLink V2 Support (@harry1453)

MAVLink is still only a downlink from UAV to the ground station, but now allows to use RC-Over-MAVLink

Prearm Mode (@harry1453)

Prearm offers a two-stage arming process as an optional additional safety feature.

Initial cut on H7 MCU support (@digitalentity, @bkleiner, @DzikuVx)

H7 is available in the source repository; target Hex files will be released as targets mature, probably in the future point releases.

Add D-term to control loop on fixed wing aircraft (@avsaase)

You can now use the D-gain to improve the stabilization, especially on small and agile airplanes. Until we have a better understanding of how to tune this on a range of airplanes, the D-gain is set to zero by default and not tuned using autotune. Please report good performing tunes in #6709.

Improved AUTOTUNE for fixed wing (@avsaase)

Continuously trim servos on fixed wing (@avsaase)

There is now the option to continuously trim the servos for straight and level flight. When enabled and flying straight and level, INAV records what servo output is required to maintain a constant attitude, and adjusts the servo midpoints accordingly. The servo midpoints are limited to the 1300-1700 range. After the first maiden flight, and after the first flight when significant changes have been made to the airplane, check the servo midpoints. If they are at or close to the end of this range mechanically adjust the control surfaces.

Improvements and updates

Gyro processing improvements (@DzikuVx)

As part of gyro processing updates, the following changes were made:

New experimental features for Multirotors

Update EGNOS PRN mask to latest EGSA definition, fix SBAS for non-Galileo usage (@stronnag)

The EGNOS (GPS ground assistance) definitions have been updated to the latest values for all GNSS options. An invalid association with the availability of Galileo has been corrected.

Make CW270FLIP default MAG alignment (@DzikuVx)

New FCs rarely feature onboard compass, and most GPS+MAG default to CW270FLIP, so this is now the INAV default. If you use another value, check your setup after upgrading.

Rename NAV CRUISE mode to NAV COURSE HOLD and add CRUISE mode which is equivalent to CRSH+AH (@shellixyz)

To more clearly state what they do and how they work. It’s a subtle, but worth it to change for sure!

Bump OSD font min version to 2 (@shellixyz)

Users must upgrade OSD Fonts to Version 2 (or later).

Delayed safehome (@tonyyng)

Safehome does not now replace the arming location until it is needed. If you cancel RTH or recover from RX failsafe, the original arming location is restored as the home location. Under normal circumstances, «distance to home» will revert to range from the arming location.

Switched RTH Preset Altitude Override (@breadoven)

Provides stick options to override configured RTH climb and/or turn behaviour. See the nav_rth_alt_control_override setting description for details.

Renamed OSD SW and LEDLOW to OSD/LEDS OFF (@MrD-RC)

Modes names were changed to be more user friendly. When OSD OFF is enabled, OSD will be turned off. When LED OFF is enabled, LEDs will be turned off.

Fixed wing RTH Spiral Climb Option (@breadoven)

Do not slow down in WP mission when approaching a waypoint (@DzikuVx)

Configure speed source for DJI OSD (@DzikuVx)

The default behavior of the DJI OSD speed element was to display a ground speed. osd_speed_source can be set to GROUND, AIR or 3D speed depending on the preference

Ability to trim pitch angle for level flight (@DzikuVx)

vtx_smartaudio_early_akk_workaround option (@RomanLut)

If your old AKK VTX is not working, use vtx_smartaudio_early_akk_workaround to fix it!

Added option to output servos on PWM and SBUS (@IVData)

Option for local plus codes on osd (@avsaase)

This adds the option to remove the first 2, 4, or 6 digits from the OSD plus code. Doing so requires a reference location (for example your current location when using Google Maps on your phone) within

Changed default settings for fixed wing throttle smoothing in navigation modes (@Airwide)

Throttle smoothing in the navigation modes on fixed wing aircraft is now enabled by default. This results in smoother throttle management and more efficient cruising.

Improved flight performance on planes with rudder (@avsaase)

In ACRO mode, you can mitigate the problem of the rudder fighting bank-and-yank turns by disabling the I-term when the bank angle is above a given threshold. Set the desired bank angle threshold on the Mechanics tab under PID tuning. 10 degrees is a good starting point. In the navigation modes, rudder handling is improved. As a consequence of this improvement, TURN ASSIST can no longer be used in ACRO mode.

Secondary IMU

INAV 3.0 supports, as an experimental feature, external BNO055 connected as either I2C or Serial device. Data from BNO055 can be used to display Artificial Horizon in OSD, Heading in OSD or drive the self-leveling ANGLE and HORIZON modes. Secondary IMU will not be used for navigation yet!

Altitude limit

Via #4442 it is now possible to limit maximum altitude for both Fixed Wings and Multirotors. nav_max_altitude sets the max altitude in centimeters. Bear in mind, limit is active only with Altitude Hold mode and does not affect manual and acro flight modes

General Purpose PID controllers

INAV 3.0 comes with 4 general-purpose, user-programmable PID controllers that can be integrated with Logic Conditions and Global Variables. Why? Because why not! With the ability to override RC channels with Logic Conditions you can program your own heading, speed, altitude, whatever control.

Источник

Вопросы по iNav

Опции темы

В общем Левин сам олень. Тк у меня лк то канал по yav вообще был неактивен в аппаратуре.

Всё тоже самое, о чём я уже Вам писал. Высота измеряется некорректно. Обратите внимание она почти не увеличивается при полном газе. Зато быстро растёт при выключеных движках. Вижу объяснение в том, что поток воздуха с пропеллеров попадает в маленькую дырочку бародатчика. Вследствие чего, давление внутри его увеличивается. Контроллер оценивает это как снижение высоты и даёт газу ещё больше. Когда Вы снижаете газ на двигатели, давление в датчике падает из-за снижения потока воздуха. Контроллер оценивает это как прирост высоты и отрубает движки. Кстати, Юлиан советует сделать колечко из клея вокруг бародатчика и на него посадить паралон.

Sp racing необычно шьется ага, кроме настроек конекта, там еще вроде надо кнопку бута держать до конца прошивки.

SP racing и у меня неохотно прошивался. Ругался так же как и Ваш. Раз 5 иногда приходилось переткнуть, пока он соглашался на загрузку. Я относил это к плохому контакту между пинцетом и контактами «boot». Попробуйте их запаять на время прошивки.

опечатка? Не должен он «противостоять», при выключенном альтхолде. Он уже просто крутит моторы соответственно стику газа.

Я имею такие установки.

Коптер в «Althold» у меня висит когда стик газа вцентре. Я ставлю по OSD 50% и высота удерживается. Правда иногда сразу после взлёта в этом режиме, мне приходится газ устанавливать чуть выше, чтобы коптер не проседал. Это происходит только первые 30сек полёта. Потом нормализуется. Если Вы приподнимаете стик газа, чтобы компенсировать просадку, коптер подрывает резко вверх?

Александр, Дмитрий имел ввиду просадку в режиме «Althold» с 6м до 2.7м

Дмитрий, скажите, сверху контроллер закрывается плотно крышкой?

как то активизировались проблемы с высотой.
а не связано это с новыми прошивками?

1)PIDы отстроил,но не могу победить раскачку на резком спуске,точнее убираю ее с помощью увеличения I (по Pitch/Roll),но в тоже время коптер может самовозбуждаться,например от резких движений или резких дуновений ветра,проявляется как угрожающий расколбас.
2)Если при посадке плюхнуться не плавно на поверхность (трава) то коптер продолжает прыгать,приходиться подлетать и плавно садиться или на руку.
3)Так и не поборол удержание высоты,не держит.
4)GPS не держит позицию,куда то уносит,попробую решить старшей прошивкой.
5)Подкручивает по рулю направления (yaw).

Добрый день! Подскажите, пожалуйста, какой режим нужно включить в INAV, чтобы летать в ручном режиме(Что-то типа акро).

Никакой не надо. По умолчанию он в акро после арма.

это скорее связано с массовыми закупками матеков и/или партии брака ещё и баро. Хотя и исключать алгоритмы прошивки не могу, тк я пока не переходил с 1.8 (но 1.8 для матека с китайского сайта). У меня пока всего три вылета на матеке, для статистики маловато, но всё же глюков баро как у других не замечено.
Вот кусочек недавнего теста (за картинку прошу простить, это первый тест данного комплекта фпв, ещё не разбирался откуда всё это мельтешение)

верно коллега написал выше, просто никакой не активируете вот вам и акро.

у меня раскачка начинается чаще всего при торможении, но аир включен давно, может он и не нужен, но первый коптер я пару раз конкретно так раскладывал об землю при экспериментах со снижением, по этому и включил. Вероятно косяк был только в полётнике спрф, но в памяти то не полётник остаётся, а запчасти, разбросанные ))
Да вот, нашел одно. можно смотреть с 1:20

Александр, это похоже вибрации с коптера механически передаются на плату видеопередатчика. Возникает так называемый «микрофонный эфект». Не крепите передатчик жёстко. Проложите двусторонний толстый скотч или мягкую резинку между ним и коптером. Если используете стяжку для крепления, подложите под неё тоже.

Может и правда микрофонный.. этот передатчик (АКК) с микрофоном, до этого были без микрофона. Закреплён стяжками временно. Попробую смягчить.

Вообще раскачка на резком спуске не есть что-то нештатное. Так как пропеллеры коптера попадают в зону собственной турбулентности. Рекомендуют резкий спуск делать не камнем вниз, а с горизонтальной составляющей, чтобы коптер все время перемещался на новый столб воздуха.

скорее всего говорит о том, что пиды таки не отстроены нормально.
Дело в том, что их можно отстроить очень по-разному, и добиться при этом одинаково нормального поведения в большинстве ситуаций, но в каких-то необычных ситуациях это все повылезает.

Для yaw надо делать сильно больше P и I, чем для питча и ролла.

Вибрации на VCO синтезатора частоты, который используется в передатчике, дают паразитную частотную и фазовую модуляции. Это и может портить картинку.

Как лучше сделать виброразвязку на большом комптере 500 рама? Поставить на площадку на силиконовых демпферах или на штатных резиновых? Какой лучше поролон подкладывать под баро датчик плотностью разной бывают? Например есть поролон из под камеры foxeer подойдет ли не знаю.

Паралон следует использовать чёрный, непрозрачный для яркого солнечного света. Плотный, но он должен продуваться.

Я захожу в меню осд так: стик газа вверх и вправо, а стик питча(правый) просто вверх до упора.

Это теория, а на практике (лично моей и сотоварищи) причину полос все же стоит искать там, где я указал inav вход в меню osd. Смотреть фото inav вход в меню osd. Смотреть картинку inav вход в меню osd. Картинка про inav вход в меню osd. Фото inav вход в меню osd

На практике, сейчас большинство популярных видеопередатчиков для FPV на 5.8ГГц питаются от 5В через buck converter, который уже стоит на плате самого передатчика. Поэтому вопрос фильтрации питания не столь актуален. Когда LC фильтр не будет устранять полосы, вспомните мой совет.

А спутников то в этот момент сколько поймано?
Пока не наберется минимум 6 спутников оно и будет гореть красным navigation is save. У меня в квартире вообще не ловит спутники, поэтому заармить его можно только отключив проверку количества спутников.. Может в этом дело?

«Безопасная навигация» станет зелёной когда будет 3d fix и не менее 6 спутников.

Так и должно быть. Пока не поймались спутники и нет GPS-фикса, навигация не безопасна, а значит и нельзя заармиться.
Иначе можно без спутников включить RTH и не вернуться.
Отключить на свой страх и риск можно командой ‘set nav_extra_arming_safety = OFF’.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *